Posunutí plánovaného Rohanského mostu o zhruba sto metrů dál po proudu směrem od Štvanice k Libeňskému mostu znepokojuje obyvatele nových bytových domů na holešovickém břehu. Sdružení vlastníků jednotek z rezidence Vltavská vyhlídka se během červnového zastupitelstva Prahy marně pokusilo zabránit změně územního plánu, která nové umístění stavby umožňuje. A proti změně už vznikla také petice.
Most v nové variantě podle kritiků rapidně zhorší životní podmínky asi tisícovky obyvatel nejbližšího okolí a srazí ceny jejich bytů, protože by měl vzniknout pouhých 20 metrů od bytového domu a tyčit se až do úrovně druhého patra.
Verze favorizovaná vedením Prahy je ale údajně nevýhodná z řady dalších důvodů. „Vypracovali jsme analýzu, ze které jasně vyplývá, že most vedený z ulice Na Maninách bude oproti původní variantě Komunardů – Thámova skoro dvakrát delší, až dvojnásobně drahý a přinese zbytečné náklady kvůli horšímu napojení na existující tramvajovou síť, páteřní silnice i metro,“ poukázala Marika Dúbravčíková, žijící ve tři roky staré Vltavské vyhlídce.
Náměstek primátora Petr Hlaváček (Spojené síly / TOP 09), který se stará o územní plán, uvažovanou změnu hájí. „Stěžovatelé odmítají brát vážně fakt, že po povodni 2002 u mostů výrazně stoupla požadovaná výška nad hladinou,“ poznamenal Hlaváček s tím, že úvahy o posunutí mostu vyvolaly i nové okolnosti.
S tramvajemi se nepočítalo
V počátcích plánování se například ani nepočítalo s tramvajemi, což se změnilo zejména s ohledem na stav Libeňského i Hlávkova mostu. „A to má samozřejmě dopad na uvažované technické řešení i polohu mostu. Výrazným limitem je třeba maximální úhel stoupání tramvajové trati, kvůli kterému se intenzivně diskutuje právě délka mostu a jeho poloha,“ doplnil radní.
Marika Dúbravčíková ale namítá, že „dopravně nelogický a odnikud nikam vedoucí most“ bude navíc kvůli tvaru a vyvýšení nepřívětivý k chodcům a může i prohloubit sociálně patologické problémy v nové čtvrti.
„Mimo jiné kvůli nedalekému domu Armády spásy se tady shlukují zvláštní individua. Močí na omítky, tráví čas na nábřeží i na trávníku před naším domem. To vše brzdí obchod a služby, což vidíme na příkladu zavřených restaurací. A radnici ani magistrát nezajímá, že už nejsme parkoviště, ale nová čtvrť. Dokonce naše nové domy ani nejsou zakreslené v Metropolitním plánu. Prosazovaný most, který před povolením rezidenční výstavby developerovi vůbec nebyl uvažován, bude dalším přístřeškem pro ta individua a vše jen zhorší,“ varovala iniciátorka petice.
Kritici jsou připraveni zastavit nyní preferovanou variantu i právní cestou – například žalobou na nevýhodnou cenu. Definitivní rozhodnutí o poloze má padnout po dokončení ověřovací studie, která počítá i se stanovisky Prahy 7 a 8.
Zdroj: prazsky.denik.cz